Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

söndag 15 januari 2012

Karriärtips!! Saker att tänka på när du ska söka jobb.

Efter som jag brukar få de jobb jag söker ska jag ge några tips på vad jag brukar tänka på när jag söker jobb. Jag har varit arbetslös en liten kort period och fick då prova på att gå till arbetsförmedlingen. De tips jag fick där passade inte mig. Ofta tycker jag det är så att när man söker tips om att söka jobb är det ofta kontorsjobb och chefsjobb i Stockholms innerstad som tipsen passar till (Nu genrealiserar jag) "boosta ditt självförtroende", "kolla klädkoden så du passar in", "att nätverka är A och O" visst är det bra tips men känner inte att de passat mig då jag sökt jobb i affär, resturanger och industrijobb m.m. och efter att jag utbildat mig på högskolan även sökt jobb inom vården. Dessa tips jag skriver kanske inte passar alla jobbsökare men förhoppningsvis hjälper det någon.

* Hittar du inga lediga jobb att söka på arbetsförmedlingen som passar dig. Leta då upp några arbetsplatser/företag på internet du skulle vilja jobba på. Vill du exempelvis jobba i affär. Leta då upp e-post adress till företagen du skulle kunna tänka dig att jobba på. Tänk på hur många affärer det faktiskt finns i din stad. E-mejladressr finns ofta på deras hemsida. Även om du skickar till fel adress på företaget brukar den som tar emot mejlet vidarebefordra till den som har hand om anställningar. Skicka till så många arbetsplatser som möjligt, ju större chans att få jobb. Skicka ett personligt brev och presentera dig, skriv som om det är den enda arbetsplats du söker till och att du enbart skriver till dem då det är den enda plats du skulle vilja jobba på. Skriv varför du passar så himla bra på detta företag. Går de i aställningstankar brukar de höra av sig till dig. Om inte brukar de höra av sig och berätta att de sparar brevet och ibland hör de faktiskt av sig långt senare när de behöver nyanställa. Ett plus är att skicka med ett kort på dig själv så de får ett ansikte på den som söker. Kör brevet i något rättstavningsprogram så det inte blir stavfel då detta ser slarvigt ut. Har själv problem med stavningar så jag är extra noga med att inget ska bli felstavat. Skriv inte längre än att när de öppnar brevet ser att detta kan jag läsa igenom på 1 minut. Tar det längre tid kanske de inte orkar läsa det och slänger det istället. Vill de veta mer om dig brukar de höra av sig. Har flera gånger hört att man ska ringa till arbetsplatser eller gå dit personligen och knacka på och fråga om det finns någon tjänst ledig. Har hört flera chefer som inte gillar detta, framförallt inte besöka stället då det känns lite desperat och påfluget då de oftast har annat inbokat. Ett brev är mycket bättre då kan de höra av sig när de får lite ledig tid över.

En fördel att söka på detta sett är att det är inte alltid företag lägger ut tjänster på arbetsförmedlingen så det det finns många lediga tjänster som du aldrig ser i tidningar eller på arbetsförmedlingar Blir de intresserade av dig tänk på då att du slipper konkurera med andra om tjänsten. Har en gång kommit på en arbetintervju på ett ställe som inte hade några anställda. Kvinnan som ägde och jobbade på företaget hade aldrig lagt ut någon ledig tjänst då hon var osäker på om hon ville ha anställda då det medför en del extra ansvar. Men hon hade under flera år funderat på att eventuellt anställa någon mer på företaget men aldrig kommit till skott. När hon såg mitt brev kontaktade hon mig samma dag och ville att jag skulle komma på en intervju.

* Får du komma på intervju förbered dig lagom mycket. Lägger du ner för mycket energi kan du bli övertänd och hela intervjun bli stel framför allt om du tänkt ut allt innan du ska säga och du blir då lätt nervös. Har du kommit så här långt så är de redan lite intresserad av dig, slappna av och låt inte för desperat även om du gärna vill ha jobbet mycket.

* Det viktigaste saker de kollar på när du söker jobb är. Fungerar personen bra i grupp. Finns det risk att denna person kan göra sig osams med andra på företaget. Chefer hatar att behöva boka extra möte mellan två anställda som bråkar för att reda ut. Det förstör för hela gruppen. Så är du en social person som många gillar och sällan bråkar på arbetsplatser, sälj in detta på ett snyggt sätt. Kommer personen i tid är en annan sak de tittar på. Ingen vill ha någon som alltid är 5min sen till möten. Håller du tider, berätta detta. En självklar punkt är hygien och stil, lukta svett, komma i smutsiga kläder, ovårdat språk, slänga ut sig fördomar. Snackar skit om tidigare arbetsplatser eller chefer gillar ingen som vill anställa.

* Klädkod är en annan viktig punkt som många pratar om. Klä dig i något du känner dig bekväm i, klä inte ut dig och ta på dig kläder du tror de vill se dig i, de vill se dig, inte en tillgjord version av dig inhandlad 2 dagar tidigare. Utan ta ett par snygga kläder du trivs i. Om du måste klä ut dig i kläder du inte trivs i, är det då jobbet för dig?

* En viktig punk är att en arbetsintervju är minst lika mycket till för dig. Vill du ha det här jobbet? Vad har de att erbjuda dig? Har du några önskemål? Tänk innan att de ska vara glada om de får dig som anställd. Läs på lite innan om företaget, hemsidor brukar vara bra. Ju mer du läser ju mer frågor brukar dyka upp, ställer du frågor låter du även genuint intresserad.

* Tänk på att alla är nervösa inför en intervju. Många är skiträdda. Så du ser inte mer nervös ut än någon annan som du konkurerar om jobbet med. Gillar Mike Tysons tränares Cus D'Amato citat innan Tyson gick en match. Alla boxare är nervösa inför en match, vinnaren och förloraren är lika rädda, vinnaren använder nervositeten som en gnista för att tända en låga för att peppa sig själv och vända det till något positivt Det är vad vinnaren gör av rädslan som gör honom till en vinnare och det är var förloraren inte gör som gör honom till en förlorare. Det är när du inte är nervös, det är då du ska bli orolig.

* Var dig själv. Så slitna ord men sanna. Alla har vi olika masker vi har på oss i olika sammanhang Vi är inte samma person mot våra föräldrar som vi är mot kompisarna på en förfest. Vi har många masker. Ta på dig en proffsig men avslappnad mask som är du. Spela inte någon annan. Det är dig de har kallat och om du kommer på intervju har de redan börjat gilla dig lite, hade de inte gjort det hade dina papper legat i papperskorgen, det är dig dom vill veta mer om. Våga skryta lite, det visar att du har lite självförtroende, om det är någon gång man får detta är det på en anställningsintervju. Det är dina ord de vill höra och inga “Jag är en lagspelare”, “god organisationsförmåga”, “många bollar i luften” som de kommer höra på alla andra intervjuer under dagen.

Jag är inget proffs men jag vet att jag brukar tänka på dessa punkter och det har fungerat väldigt ofta. Hoppas att några tips som passar även er.

Inga kommentarer: