Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

lördag 14 januari 2012

Korv, leverpastej, skinka och bacon utan Natriumnitrit (E250)

Efter de senste dagarnas varning om Natriumnitrit E250, då den ökar risken med cancer i bukspottkörteln med 19%*, hoppas jag att vi konsumenter granskar hårdare vad vi köper så att köttprodecenterna får anpassa sig efter vad vi vill ha om de ska lyckas sälja något. Något denna varning fört med sig är att jag nu sökt igenom internet för att hitta produkter utan E250. Verkar som risker med E250 varit känt länge men det är först nu det blivit allmänt känt.

Det som var bra var att jag hittade att inga kravmärkta produkter innehåller E250. Gå gärna in på länken nedan och läs på kravs hemsida alla fördelar med att äta kravmärkt mat. De har tagit bort alla onödiga tillsatsater i sina produkter . De är även hårda med att djuren ska ha det bra. Arbetvillkoren ska vara bra och miljöpåverkan ska vara så liten som möjligt. Hade ingen aning om att de hade så hårda regler för att få vara kravmärkt vilket jag gillar. De satsar på så många olika områden för att varan ska bli så bra som möjligt. Från och med idag ska jag alltid köpa kravmärkt då jag gärna betalar några extra kronor för att minska risken för sjukdomar och samtidigt veta att djuren mår bra.
Låter som reklam men jag blev så glad när jag hittade detta.

Klicka här för att läsa lite mer om Kravmärkta produkter.

Inga kommentarer: