Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

Visar inlägg med etikett Tips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tips. Visa alla inlägg

söndag 29 april 2012

Hur man gör nytt stycke eller ny rad på facebook?

Om man skriver en kommentar på facebook och vill ha en ny rad eller nytt stycke brukar man ju vanligtvis trycka på Enter men gör man detta på facebook så skickas kommentaren innan den är klar vilket är irriterande. För att ska ny rad eller nytt stycke håll in skift och tryck sedan på Enter så får du ny rad. Lycka till!!

onsdag 18 januari 2012

Nyttigt alternativ till fredagsmys.

Något vi brukar göra när vi vill snacksa på nåt gått framför TV när vi ska ha fredagsmys men är trött på Chips, godis och annat onyttit är att köpa exotiska frukter. Finns massor av goda frukter som jag aldrig sett tidigare och de är alla jättegoda, sen känner man sig inte så onyttig och "flötig" efteråt.

måndag 16 januari 2012

Mitt tips, minska ångest och oro med havtornsjuice.

För över ett år sedan hade jag problem med bihåleinflammation. Fick penicillin för detta men tyvärr kom den tillbaka flera gånger. Blev då rekommenderad av en kvinna på jobbet att börja använda havtornsjuice då detta skulle minska risken för bihåleinflammation och att det hade hjälp henne mot detta. Jag köpte en flaska havtornsjuice av henne som även innehåller lite honung. Det är väldigt surt så det är väl för att få en lenare smak. Efter detta har jag inte haft någon bihåleinfallamtion, men jag tror mer på att det beror på att jag till sist fick en annan sort pennecillinkur som var mycket starkare och slog ut det mesta.

Men det jag kände blev störst skillnad var att jag har alltid varit en person som funderat mycket och oroat mig mycket i onödan och ofta förstorat upp problem i mitt huvud. Men jag märkte redan efter några dagar med havtornsjuice att detta minskade kraftigt och försvann till slut helt. Även de som står mig nära har märkt en skillnad att jag blivit mycket mer lugn som person. Sedan dess dricker jag alltid varje morgon 1-2 matskedar havtornjuice och har gjort detta i över ett år. Detta kommer jag aldrig att sluta med då jag nu känner mig så mycket lugnare och harmonisk. Vet inte vad det var i havtonsjuicen som hjälpt mig men jag vet att den innehåller mänder av vitaminer, mineraler, antioxidanter och Omega 6,7 och 9. Kan starkt rekommendera att prova detta. Jag har ingen garanti att det fungerar men det enda jag vet att det fungerade för mig.

söndag 15 januari 2012

Karriärtips!! Saker att tänka på när du ska söka jobb.

Efter som jag brukar få de jobb jag söker ska jag ge några tips på vad jag brukar tänka på när jag söker jobb. Jag har varit arbetslös en liten kort period och fick då prova på att gå till arbetsförmedlingen. De tips jag fick där passade inte mig. Ofta tycker jag det är så att när man söker tips om att söka jobb är det ofta kontorsjobb och chefsjobb i Stockholms innerstad som tipsen passar till (Nu genrealiserar jag) "boosta ditt självförtroende", "kolla klädkoden så du passar in", "att nätverka är A och O" visst är det bra tips men känner inte att de passat mig då jag sökt jobb i affär, resturanger och industrijobb m.m. och efter att jag utbildat mig på högskolan även sökt jobb inom vården. Dessa tips jag skriver kanske inte passar alla jobbsökare men förhoppningsvis hjälper det någon.

* Hittar du inga lediga jobb att söka på arbetsförmedlingen som passar dig. Leta då upp några arbetsplatser/företag på internet du skulle vilja jobba på. Vill du exempelvis jobba i affär. Leta då upp e-post adress till företagen du skulle kunna tänka dig att jobba på. Tänk på hur många affärer det faktiskt finns i din stad. E-mejladressr finns ofta på deras hemsida. Även om du skickar till fel adress på företaget brukar den som tar emot mejlet vidarebefordra till den som har hand om anställningar. Skicka till så många arbetsplatser som möjligt, ju större chans att få jobb. Skicka ett personligt brev och presentera dig, skriv som om det är den enda arbetsplats du söker till och att du enbart skriver till dem då det är den enda plats du skulle vilja jobba på. Skriv varför du passar så himla bra på detta företag. Går de i aställningstankar brukar de höra av sig till dig. Om inte brukar de höra av sig och berätta att de sparar brevet och ibland hör de faktiskt av sig långt senare när de behöver nyanställa. Ett plus är att skicka med ett kort på dig själv så de får ett ansikte på den som söker. Kör brevet i något rättstavningsprogram så det inte blir stavfel då detta ser slarvigt ut. Har själv problem med stavningar så jag är extra noga med att inget ska bli felstavat. Skriv inte längre än att när de öppnar brevet ser att detta kan jag läsa igenom på 1 minut. Tar det längre tid kanske de inte orkar läsa det och slänger det istället. Vill de veta mer om dig brukar de höra av sig. Har flera gånger hört att man ska ringa till arbetsplatser eller gå dit personligen och knacka på och fråga om det finns någon tjänst ledig. Har hört flera chefer som inte gillar detta, framförallt inte besöka stället då det känns lite desperat och påfluget då de oftast har annat inbokat. Ett brev är mycket bättre då kan de höra av sig när de får lite ledig tid över.

En fördel att söka på detta sett är att det är inte alltid företag lägger ut tjänster på arbetsförmedlingen så det det finns många lediga tjänster som du aldrig ser i tidningar eller på arbetsförmedlingar Blir de intresserade av dig tänk på då att du slipper konkurera med andra om tjänsten. Har en gång kommit på en arbetintervju på ett ställe som inte hade några anställda. Kvinnan som ägde och jobbade på företaget hade aldrig lagt ut någon ledig tjänst då hon var osäker på om hon ville ha anställda då det medför en del extra ansvar. Men hon hade under flera år funderat på att eventuellt anställa någon mer på företaget men aldrig kommit till skott. När hon såg mitt brev kontaktade hon mig samma dag och ville att jag skulle komma på en intervju.

* Får du komma på intervju förbered dig lagom mycket. Lägger du ner för mycket energi kan du bli övertänd och hela intervjun bli stel framför allt om du tänkt ut allt innan du ska säga och du blir då lätt nervös. Har du kommit så här långt så är de redan lite intresserad av dig, slappna av och låt inte för desperat även om du gärna vill ha jobbet mycket.

* Det viktigaste saker de kollar på när du söker jobb är. Fungerar personen bra i grupp. Finns det risk att denna person kan göra sig osams med andra på företaget. Chefer hatar att behöva boka extra möte mellan två anställda som bråkar för att reda ut. Det förstör för hela gruppen. Så är du en social person som många gillar och sällan bråkar på arbetsplatser, sälj in detta på ett snyggt sätt. Kommer personen i tid är en annan sak de tittar på. Ingen vill ha någon som alltid är 5min sen till möten. Håller du tider, berätta detta. En självklar punkt är hygien och stil, lukta svett, komma i smutsiga kläder, ovårdat språk, slänga ut sig fördomar. Snackar skit om tidigare arbetsplatser eller chefer gillar ingen som vill anställa.

* Klädkod är en annan viktig punkt som många pratar om. Klä dig i något du känner dig bekväm i, klä inte ut dig och ta på dig kläder du tror de vill se dig i, de vill se dig, inte en tillgjord version av dig inhandlad 2 dagar tidigare. Utan ta ett par snygga kläder du trivs i. Om du måste klä ut dig i kläder du inte trivs i, är det då jobbet för dig?

* En viktig punk är att en arbetsintervju är minst lika mycket till för dig. Vill du ha det här jobbet? Vad har de att erbjuda dig? Har du några önskemål? Tänk innan att de ska vara glada om de får dig som anställd. Läs på lite innan om företaget, hemsidor brukar vara bra. Ju mer du läser ju mer frågor brukar dyka upp, ställer du frågor låter du även genuint intresserad.

* Tänk på att alla är nervösa inför en intervju. Många är skiträdda. Så du ser inte mer nervös ut än någon annan som du konkurerar om jobbet med. Gillar Mike Tysons tränares Cus D'Amato citat innan Tyson gick en match. Alla boxare är nervösa inför en match, vinnaren och förloraren är lika rädda, vinnaren använder nervositeten som en gnista för att tända en låga för att peppa sig själv och vända det till något positivt Det är vad vinnaren gör av rädslan som gör honom till en vinnare och det är var förloraren inte gör som gör honom till en förlorare. Det är när du inte är nervös, det är då du ska bli orolig.

* Var dig själv. Så slitna ord men sanna. Alla har vi olika masker vi har på oss i olika sammanhang Vi är inte samma person mot våra föräldrar som vi är mot kompisarna på en förfest. Vi har många masker. Ta på dig en proffsig men avslappnad mask som är du. Spela inte någon annan. Det är dig de har kallat och om du kommer på intervju har de redan börjat gilla dig lite, hade de inte gjort det hade dina papper legat i papperskorgen, det är dig dom vill veta mer om. Våga skryta lite, det visar att du har lite självförtroende, om det är någon gång man får detta är det på en anställningsintervju. Det är dina ord de vill höra och inga “Jag är en lagspelare”, “god organisationsförmåga”, “många bollar i luften” som de kommer höra på alla andra intervjuer under dagen.

Jag är inget proffs men jag vet att jag brukar tänka på dessa punkter och det har fungerat väldigt ofta. Hoppas att några tips som passar även er.

lördag 14 januari 2012

Korv, leverpastej, skinka och bacon utan Natriumnitrit (E250)

Efter de senste dagarnas varning om Natriumnitrit E250, då den ökar risken med cancer i bukspottkörteln med 19%*, hoppas jag att vi konsumenter granskar hårdare vad vi köper så att köttprodecenterna får anpassa sig efter vad vi vill ha om de ska lyckas sälja något. Något denna varning fört med sig är att jag nu sökt igenom internet för att hitta produkter utan E250. Verkar som risker med E250 varit känt länge men det är först nu det blivit allmänt känt.

Det som var bra var att jag hittade att inga kravmärkta produkter innehåller E250. Gå gärna in på länken nedan och läs på kravs hemsida alla fördelar med att äta kravmärkt mat. De har tagit bort alla onödiga tillsatsater i sina produkter . De är även hårda med att djuren ska ha det bra. Arbetvillkoren ska vara bra och miljöpåverkan ska vara så liten som möjligt. Hade ingen aning om att de hade så hårda regler för att få vara kravmärkt vilket jag gillar. De satsar på så många olika områden för att varan ska bli så bra som möjligt. Från och med idag ska jag alltid köpa kravmärkt då jag gärna betalar några extra kronor för att minska risken för sjukdomar och samtidigt veta att djuren mår bra.
Låter som reklam men jag blev så glad när jag hittade detta.

Klicka här för att läsa lite mer om Kravmärkta produkter.

tisdag 10 januari 2012

Gör eget mineralvatten med små bubblor hemma.

Vet flera som inte gillar mineralvatten som man gör hemma i kolsyreapparater för det blir för stora och för många bubblor. Tips till er. Gör som vanligt, fyll i vatten till strecket i flaskan och sätt den i kolsyreapparet och tryck in knappen tills det pyser. Efter detta fyller då på mer vatten upp till kanten. Du har nu mindre bubblor, vill du ha ytterligare mindre. Häll ut lite mer kolsyrevatten och häll i lite mer vatten.

måndag 9 januari 2012

Zumba för killar!!

Har under några månader provat att Zumba lite framför TV:n men känt att jag vill varva rumpskakandet med något mer explosivt och något som även gör mig rörligare. Hittade ett 45 långt klipp på youtube som var väldigt bra. Träningsformen heter Tae bo och har den likheten med Zumba att man kan göra det framför TV:n hemma. Skillnaden är att Tae bo är en blandning av dans, kampsport, boxning och aerobic. Detta för att stärka alla muskler i kroppen med grundläggande koreografi. Man tränar även upp sin kondition, styrka , muskulär uthållighet och flexibilitet vilket jag gillar. Namnet är en ihopslagning av Taekwando och Boxning. Tae-(kwando)och Bo-(xning) blir Tae Bo. Tae Bo tycker jag själv var riktigit roligt men sjukt jobbigt. Det finns många klipp på Youtube om Tae Bo och det finns även att köpa som DVD om man söker runt lite på internet om ni blev sugna att prova.

fredag 6 januari 2012

Läskoden. Ett nytt och roligt sätt att lära små barn läsa.

Såg för några veckor sedan en blogg där deras pojke hade lärt sig läsa bara genom att läsa ord på lappar. Vi letade upp denna box som heter läskoden och betällde en box bara för att prova då det såg lite roligt ut och barnen verkade tycka att det var kul. Nu har min son som är 3 år redan lärt sig 8 ord på bara någon vecka. Vi lägger till ett ord för varje dag som går. Kan varmt rekommenderas

Läs mer på denna sida

LÄSKODEN

söndag 23 januari 2011

Det finns inga noshörningar i Danmark

Hittade ett rolig matematisk tricks som jag provat på några personer och det är alltid lika roligt när de tror att man kan läsa deras tankar.

Be en person tänka på en siffra mellan 2-9.
Be personen multiplicera talet med 9.
Be personen addera det de två siffrorna som kom fram i ekvationen med varandra
*personen får siffran 9.
Be personen subtrahera 5 från talet (minus 5 alltså)
*personen får siffran 4. (9-5=4)
Be personen räkna ut vilken bokstav siffran representerar i alfabetet (1 blir A 2 blir B osv)
*personen får bokstaven D
Be personen tänka på ett EUROPEISKT land som börjar på den bokstaven
*Enda landet på D i Europa är Danmark.
Be personen ta den tredje bokstaven i det landets namn och tänka på ett STORT DJUR som börjar på den bokstaven, tredje bokstaven i Danmark är N
*Personen tänker på Noshörning.
När personen har tänkt färdigt säger du: Ledsen att behöva göra dig besviken men det finns inga NOSHÖRNINGAR i DANMARK.

OBS, glöm inte att säga europeiskt land och stort djur.

lördag 22 januari 2011

Karriärstips! Vad vill jag inte bli?

Tänkte ge ett tips om hur man ska tänka om man inte har en aning om vad man vill bli när man blir stor. Exempelvis när det är dags att välja program till gymnasiet eller kanske till högskolan. Har man ingen aning om vad man vill bli så ska man tänka vad man absolut inte vill bli. Hur vill man inte att en arbetsdag ska se ut i framtiden.

Själv har jag provat flera yrken innan jag hittade rätt och jag började tänka på saker som jag inte vill möta varje morgon när jag går till jobbet. Jag kom fram till att jag absolut inte vill börja jobba tidigt på morgonen. Jag vill inte jobba på kvällar eller helger. Jag vill inte skita ner mig på jobbet med olja eller annan smuts. Jag vill absolut inte jobba utomhus då jag hatar kyla. Jag vill inte känna att jag inte får bra betalt om jag ska jobba varje dag i 45 år. Jag vill inte jobba själv typ i skogen eller brevbärare typ utan gärna runt arbetskamrater och gärna jobba med människor. Jag vill inte hålla tal eller presentera rapporter inför ett gäng kollegor då jag har scenskräck.

Efter detta kunde jag börja rama in ett yrke som jag skulle kunna tänka mig att jobba med. Jag vill ha ett arbete som är vardagar 7-16. Det ska vara inomhus, gärna jobba med människor. Gärna ett rent jobb. Jag vill ha bra betalt (Vem vill inte det?)Slippa prata inför stora grupper.

Efter detta började jag kolla igenom yrken på arbetsförmedlingen och hittade till slut ett yrke inom vården som man dock behövde plugga till. Så jag slutade mitt jobb och sökte in på högskolan och kom in. Idag har jag jobbat i några år med detta yrke och det är sällan jag tycker det är tråkigt att gå till jobbet och jag tror det är för att jag slipper gå upp tidigt, skita ner mig, slipper prata inför en grupp med människor och jag slipper jobba utomhus och jag kan inte klaga på min lön.

onsdag 7 januari 2009

Kolla här vad din blogg har för pagerank.

Hittade nyligen en sida där man lätt kan se sin pagerank på sin blogg/hemsida. Pagerank är det betyg din blogg har på en skala 0-10. Vad spelar det för roll tänker du? Jo det är så att ju högre pagerank du har ju högre upp kommer din blogg hamna när man söker på ett ämne du skriver om. Låt oss säga att du skrivit ett inlägg om recept på pannkakor. Har du 0 i pagerank så hamnar du kanske på sidan 23 om någon söker på "recept+pannkakor" Men har du 10 i pagerank så hamnar din blogg högst upp på sidan ett, självklart kommer då fler hitta och besöka din sida. Så en sida med pagerank 5 kommer före de med pagerank 4 o.s.v.

Vad påverkar då din pagerank? Det har inget med hur många som besöker din sida som man kan tro utan hur många som länkar till den. Ju fler som länkar ju högre pagerank får du. Det är ganska smart, har du en bra blogg som är värd att läsa så kommer fler att länka till den och de bästa sidorna är då de som först dyker upp när man söker på ett ämne.

Vill de kolla vad du har för pagerank tryck då på länken nedan.
Ett litet tips, det är även kul att kolla vad andra kända sidor har för pagerank.


Klicka här för att komma till Mygooglepagerank

Tips på en bra sida!!

Hittade en mycket bra sida för några månader sedan som jag haft stor nytta av. Exempelvis om du vill du veta hur gammal din granne är? Eller när chefen fyller år? Hur många dagar är det kvar till din mamma fyller? På den här sidan kan du se allt om detta. Har du många bekanta som håller sin ålder hemlig, eller vill du gratulera någon på jobbet som inte berättat när den fyller år. Inga problem, fyll bara i så många fällt som möjligt om personen exempelvis namn, adress mm så kan du se allt detta. Då kan du se hur gammal personen är, när denne har sin födelsedag och även hur många dagar det är kvar tills dess.

Klicka här för att komma till Birthday.se

torsdag 1 januari 2009

Film som nyårslöfte. Se filmer du måste ha sett

Så har ett nytt år inletts och det är många som har avgett nyårslöften. Det är ofta jobbiga och tråkiga saker man lovar, sluta röka, gå ner i vikt m.m. och som man sedan bryter. Men mitt nyårslöfte är ett mycket trevlig och rolig löfte och som jag kan rekommendera alla.

Det finns ju ett antal filmer som man "måste" ha sett, filmer som är riktiga klassiker. Filmer man måste ha sett för att de är så fruktansvärt bra eller för att förstå filmskämt på fester eller i sitcoms.

Själv vet jag att det är vissa av dessa filmer jag aldrig sett och därför ska jag, innan året är slut, ha sett alla filmer på denna lista. Du kan själv pricka i dem du inte sett så har du en egen filmlista för 2009.

"Filmer du måste ha sett"
*Titanic
*Rocky 1
*E.T
*Lejonkungen
*Star wars (Den första från 1977)
*Karatekid 1
*Mission: Impossible
*Forrest Gump
*Grease
*Pulp Fiction
*Dirty Dancing
*När lammen tystnar
*Braveheart
*Taxi driver
*Gökboet
*Sagan Om Ringen 1
*Matrix 1
*Jurtjyrkogården (Jag jev vad du tänker, ska det inte stå "Djurkyrkogården" Men nej, den heter så,
*Die Hard 1
*Sällskapsresan 1
*Trollkarlen Från Oz
*Jägarna
*Sjätte sinnet
*Pretty Woman
*Seven
*När Harry mötte Sally
*Scream 1
*Rambo 1
*Borta med Vinden
*Gudfadern 1
*Hajen 1
*Full Metal Jacket
*Terminator 1
*Bridget Jones dagbok
*Thelma & Louise

torsdag 25 december 2008

Gör egen grillkrydda. Glutamatfri

Har de senaste veckorna beslutat mig för att ta bort glutamat från mitt kök, visst kan jag äta det om jag blir hembjuden hos någon men hemma hos mig vill jag helst utesluta det. Det svåraste ta bort är grillkrydda som jag tidigare hade i allt som bara gick. Nu när jag inte använt grillkrydda på flera veckor tänkte jag idag att det kan ju inte vara så svårt att göra egen, hittade en sida där det fanns innehållsförteckningar på alla grillkryddor som säljs i Sverige och så letade jag upp den jag brukar köpa.

Grillkrydda: Salt, paprika, socker, svartpeppar, smakförstärkare (mononatriumglutamat), chilipeppar, lökpulver, ingefära, koriander, kummin, klumpförebyggande medel (E552) sellerifrö.

Så vad gjorde jag då? Självklart härmade jag bara receptet och uteslöt smakförstärkare mm. Så receptet på egen grillkrydda är, mått = efter behag.

Salt, paprika, socker, svartpeppar, chilipeppar, lökpulver, ingefära, koriander, kummin, sellerifrö.

Smakade mycket gott i min gräddsås idag. Fast jag hoppade över sellerifrö.

Vill ni ha andra recept på grillkrydda, kebabkrydda, BBQ-krydda och många, många fler från riktiga kryddföretag kan ni gå in på den här sidan på länken under och kopiera recepten och sedan bara utesluta alla E-nummer och kemikalier.
Kryddmax

lördag 29 mars 2008

Ge bort en snygg brandsläckare i present


Känner du någon som fyller år snart och som du inte vet vad du ska ge. Här är den perekta presenten till dig själv eller till någon som du tycker om.


Som många så har även jag fått prova på att släcka eld med en brandsläckare, inte i akut läge utan under bevakning av en brandman som lärde ut hur man använder den. Det var när jag jobbade på en industri som vi fick lära oss att använda bransläckare då det var mycket maskiner som kunde börja brinna. Blev förvånad över hur snabbt en brand kan sprida sig och hur snabbt man kan skläcka en eld med brandsläckare om den inte tagit sig allt för mycket.

Nu finns det även brandsläckare som även har snygg design vilket även gör det roligare att ge som present. En brandsläckare kostar mellan 300kr upp till några tusenlappar. Troligtvis så får man nog ofta vad man betalar för så man kanske inte ska köpa de billigaste.




Vill ni köpa en designad brandvarnade eller brandsläckare kan ni gå in på denna sidan jag länkar till nedan.

Fireinvent

torsdag 20 mars 2008

Sänk din elkostnad med elskling



Ett tips jag kan ge för att tjäna lite pengar är att kolla över elen. För några år sedan skaffade jag en "ny" hyreslägenhet och fick börja betala uppvärmning av lägenheten själv. Jag började använda det elbolag jag blev tilldelad. Döm om min förvåning när första räkningen damp ner i brevlådan och den var på 2000kr för en månad.

Jag fick tipset av min pappa att kolla upp priset på mina kWh. När jag kollade på priset på fakturan fick jag fram 115öre/kWh (Inkl, moms,skatt mm). Jag visste ej om detta var mycket eller lite så jag bestämde mig för att kolla upp detta på internet och kom av en slump över sidan www.elskling.se

Detta är en sida där man jämför priser och hjälper dig att hitta det bästa/billigaste genom att bara ange postnummer på sidan. Jag hittade ett chockerande stort spann mellan de dyraste och de billigaste kostanderna för kWh där mitt nuvarande låg bland de högre. Jag hittade snabbt ett bolag med en bra deal som passade mig bra, fast pris i 6 mån med 83öre per kWh (Inkl, moms,skatt mm). Jag vet att jag har en fast kostnad på nätkostad på ca 350kr som jag ej kommer ifrån men jag tjänar ju faktist en del på detta.

Om man jämför kostnaden med min sista räkning med mitt gamla elbolag och vad det skulle kosta med mitt nya.

115öre/kWh x 1450kWh = 1667kr + 350kr (nätavgift) = 2017 kr
83öre/kWh x 1450kWh = 1203kr + 350kr (nätavgift) = 1553 kr

Klicka på elsklings logga ovan för att komma till sidan.