Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

fredag 6 januari 2012

Gör egen hamburgare

Provade idag att göra egen hamburgare. Ville testa för att se om detta blev lika gott och det. Det blev t.o.m godare. Tänk "less is more" för att få riktigt goda burgare.

400g blandfärs
1 tsk salt.
Ev lite vitlökspulver och vitpeppar. Prova dig fram om vad som passar dig.

Blanda och gör 4-5 hamburgare på detta och gör dem max 1cm tjocka.

Stek i början på hög värme och vrid sedan ner dem på mellanvärme där de får dra lite tills genomskinlig köttsaft sipprar ur hamburgaren, de är då klara. Själv steker jag dem något hårdare för att jag tycker de får godare smak.

Du har nu gjort egen hamburgare som är godare, billigare och helt utan konstiga tillsatser.

Anledning till att det heter hamburgare var att tyska immigranter flyttade till Amerika på 1800-talet och tog med sig denna rätt och den uppkallades då efter dessa.

Inga kommentarer: