Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

tisdag 10 januari 2012

Prenumeration för 44kr/vecka i mobilen jag aldrig beställt

För ett tag sedan fick jag en symbol på min mobil i aviseringsfältet. Ikonen var en röd stjärna med en vit kant runt. Den gick inte att ta bort den. Det enda man kunde göra var att trycka på den och då kom man till en hemsida som hette Jacks Ass som hade flera youtube klipp på en kille som åkte skateboard. Jag hade aldrig beställt detta och aldrig varit inne på någon sida. Ändå stod det att jag prenumererade på detta och jag lyckades inte ta bort den. Det kom även andra vita stjärnor med andra färger med "reklam" allt från det senaste skvallret från Hollywood till hundvalpar. Alla stod det att jag prenumenerade på detta vilket jag inte alls gått med på. På nästan alla sidor var en identisk text.

"Prenumeration för 44kr/vecka+wap taxa. Sluta? Skicka STOPP till 72401. Villkoren nedan gäller"

Ville inte skicka stopp til dessa företag då jag misstänkte att allt var en bluff. Ringde mitt telefonbolag och de sa att det inte drogs några 44kr från mitt konto även om det stod på sidorna att jag premumenrade på detta. Jag blev då lite lugnare och även om inga pengar drogs från mitt konto fortsatte dessa meddelande att komma vilket var irriterande Jag frågade om detta på Internet och blev rekommenderad att ladda hem en app som heter airpush från Android market. Sagt och gjort. Programmet sökte igenom mobilen och den hittade då ett program som den varnade för en app som hade airpush. Det var en lär dig spanska app som jag laddat ner gratis från Android market. Airpush är reklam som skickas genom de program du laddat hem program och som skickas till din mobil fast inte som mms eller sms utan som en logga i meddelande feltet och det är svårt att spåra varifrån "reklamen" kommer. Sedan dess har jag inte haft några mer problem med detta. Ibland när jag laddat ner nya program har airpush varnat för vissa program som har airpush och jag har då tagit bort dem direkt. Framförallt har det varit rörliga bakgrundsbilder framförallt med snötema och likande.

Har nu sett på internet att många har problem med samma sak. Mitt tips är att ladda hem appen airpush och sök igenom mobilen . Vad du än gör, skicka inte STOPP till dessa nummer då det är fake

Inga kommentarer: