Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

tisdag 6 januari 2009

Alla dessa tyskar i Astrid Lindgrens filmer.

Som alla barn gillade jag Astrid Lindgrens filmer när jag var liten, framför allt Karlsson på taket. Det roligaste var när Karlsson låtsades vara sjuk.

– Usch, Jag har feber, minst 30,40 grader.

Haha.. underbart. La märke till något mycket märkligt i Emil i Lönneberga nyligen, det ser ut som att de dubbar flera av rösterna, det ser ut som om de pratar tyska fast man dubbar över rösterna till svenska. Kollade upp detta på IMDB, och mycket riktigt, det var många tyska skådespelare i Emil som pratar tyska, och inte bara i Emil utan även i andra filmer.

Här föjer några exempel.
Pippi Långstrump:
Margot Trooger - Fröken Prysselius (Prussiluskan)
Hans Clarin- Dunder-Karlsson
Paul Esser - Blom

Emil i Lönneberga:
Ellen Widmann - Kommandoran
Hannelore Schroth - Fru Petrell
Carsta Löck - Krösa-Maja
Paul Esser - Doktor

I Mio min Mio är alla röster dubbade till svenska då alla skådespelare är från England.

Men det är inte bara Astrid Lindgren som tar in tyskar och dubbar över dem till svenska röster. En annan Tv-serie är Beck där flera poliser pratar tyska.

Dieter Pfaff - Kommissarie Sperling
Hanns Zischler - Josef Hillman.

Har aldrig fattat varför, är det inte billigare att bara ha svenska skådespelare? Men vad jag har läst ska det vara så att det är ett tyskt filmbolag som låg bakom dessa filmer. Detta gäller även Beck. De ville gärna ha med tyska skådespelare för när man översätter filmerna till Tyska sparar de ju tid då några redan pratar tyska. Såg även att kvinnan som spelar Prussiluskan är en mycket känd och ansedd skådespelerska i Tyskland. Detta kanske gjorde att fler gick och såg filmerna där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta pga att Tysk filmindustri/tv hjälp till att financiera dessa filmer och i avtalen har det stått att tyska skådisar ska vara med.