Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

torsdag 25 december 2008

Gör egen grillkrydda. Glutamatfri

Har de senaste veckorna beslutat mig för att ta bort glutamat från mitt kök, visst kan jag äta det om jag blir hembjuden hos någon men hemma hos mig vill jag helst utesluta det. Det svåraste ta bort är grillkrydda som jag tidigare hade i allt som bara gick. Nu när jag inte använt grillkrydda på flera veckor tänkte jag idag att det kan ju inte vara så svårt att göra egen, hittade en sida där det fanns innehållsförteckningar på alla grillkryddor som säljs i Sverige och så letade jag upp den jag brukar köpa.

Grillkrydda: Salt, paprika, socker, svartpeppar, smakförstärkare (mononatriumglutamat), chilipeppar, lökpulver, ingefära, koriander, kummin, klumpförebyggande medel (E552) sellerifrö.

Så vad gjorde jag då? Självklart härmade jag bara receptet och uteslöt smakförstärkare mm. Så receptet på egen grillkrydda är, mått = efter behag.

Salt, paprika, socker, svartpeppar, chilipeppar, lökpulver, ingefära, koriander, kummin, sellerifrö.

Smakade mycket gott i min gräddsås idag. Fast jag hoppade över sellerifrö.

Vill ni ha andra recept på grillkrydda, kebabkrydda, BBQ-krydda och många, många fler från riktiga kryddföretag kan ni gå in på den här sidan på länken under och kopiera recepten och sedan bara utesluta alla E-nummer och kemikalier.
Kryddmax

Inga kommentarer: