Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

tisdag 28 april 2009

Varför har inte alla medier samma väder?

Jag kom på en väldigt konstig sak idag. Sitter man och tittar på vädret på TV 4 så kan det visa 26 grader och sol, kollar man sedan på SVT:s väder kan det visa 23 grader och mestadels sol. kollar man tidningarnas väder så är det sällan att de har samma väder som TV och andra tidningar, visst stämmer det överens till 90% vilket är ganska bra om de alla spådde vädret själva. Men här kommer det konstiga! De köper ju alla in väder från SMHI!! Jag tror knappats att de säljer olika väder till olika medier så alla ska ju egentligen ha samma väder.

Min första tanke var att de kanske visar väder från olika klockslag på dagen. Därför kollade jag upp detta på internet. Jag kollade min hemkommun och hur varmt det kommer vara i morgon kl 18:00. Tro det eller ej men samma sak gäller där. Det skiljer inte mycket, men visst skiljer det några grader, och våran kommun är inte alls stor så det kan ju inte vara så stor skillnad.

Kan det vara så att alla köper in samma väder men sedan ändrar de om lite själva efteråt. Jag hörde en gång på TV att TV4 brukar ha ca 2 grader varmare väder än SVT, detta för att fler tittar på vädret om man visar bra väder.

Nä, jag tycker allt detta är väldigt skumt.

Inga kommentarer: