Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

lördag 5 april 2008

Vad är det för människor som tar bilder och skickar till tidningen?

Det finns ett nytt folk i vårat samhälle som inte riktigt är som alla andra. Man kan inte se det på dem utan kan bara upptäckas vid extrema situationer. Det är de som ser något fruktansvärt eller chockerande och reagerar instinktivt med att slänga upp mobilen och ta ett kort och skicka in till Aftonbladet/Expressen och tjänar några tusenlappar. Som idag på Aftonbladet när en livrädd man hänger i en lift och enligt artikeln skrek för sitt liv så reagerar någon genom att slänga upp mobilen och tar ett kort och skickar till Aftonbladet istället för att ingripa. Man blir mörkrädd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skulle du själv har gjort i denna situation? :p Tror du skulle ta fram mobilen du med. Har jag inte rätt. :D

Jag hade säkert gjort det. Det tar bara någon sekund.

Me sa...

Hej. Nej jag hade nog ringt 112. Hade nog inte kommit på tanken att ta en bild, jag ingen kamera i min mobil och skulle jag ha det hade jag nog inte tänkt på det. Jag tror det är en väldigt ovanlig reaktion, det hoppas jag iallafall. Ifall jag råkar ut för en olycka hoppas jag att folk försöker hjälpa mig istället för att ta kort.

Johan sa...

Den här diskussionen påminner mig om den där olyckan på en Mando Diao-konsert för några år sedan, när golvet gick sönder och folk ramlade ner i ngn slags grop och slog sig. Då fick man se mobilbilder som folk hade tagit precis efter olyckan. Det bisarra var att väldigt få försökte hjälpa dem som hade ramlat ner genom golvet, istället stod det en massa människor runt hålet och tog kort med sina mobiltelefoner.

Man undrar ju vad det är för fel på de människor som instinktivt plockar fram kameran istället för att försöka hjälpa de som har råkat illa ut.