Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

lördag 22 januari 2011

Karriärstips! Vad vill jag inte bli?

Tänkte ge ett tips om hur man ska tänka om man inte har en aning om vad man vill bli när man blir stor. Exempelvis när det är dags att välja program till gymnasiet eller kanske till högskolan. Har man ingen aning om vad man vill bli så ska man tänka vad man absolut inte vill bli. Hur vill man inte att en arbetsdag ska se ut i framtiden.

Själv har jag provat flera yrken innan jag hittade rätt och jag började tänka på saker som jag inte vill möta varje morgon när jag går till jobbet. Jag kom fram till att jag absolut inte vill börja jobba tidigt på morgonen. Jag vill inte jobba på kvällar eller helger. Jag vill inte skita ner mig på jobbet med olja eller annan smuts. Jag vill absolut inte jobba utomhus då jag hatar kyla. Jag vill inte känna att jag inte får bra betalt om jag ska jobba varje dag i 45 år. Jag vill inte jobba själv typ i skogen eller brevbärare typ utan gärna runt arbetskamrater och gärna jobba med människor. Jag vill inte hålla tal eller presentera rapporter inför ett gäng kollegor då jag har scenskräck.

Efter detta kunde jag börja rama in ett yrke som jag skulle kunna tänka mig att jobba med. Jag vill ha ett arbete som är vardagar 7-16. Det ska vara inomhus, gärna jobba med människor. Gärna ett rent jobb. Jag vill ha bra betalt (Vem vill inte det?)Slippa prata inför stora grupper.

Efter detta började jag kolla igenom yrken på arbetsförmedlingen och hittade till slut ett yrke inom vården som man dock behövde plugga till. Så jag slutade mitt jobb och sökte in på högskolan och kom in. Idag har jag jobbat i några år med detta yrke och det är sällan jag tycker det är tråkigt att gå till jobbet och jag tror det är för att jag slipper gå upp tidigt, skita ner mig, slipper prata inför en grupp med människor och jag slipper jobba utomhus och jag kan inte klaga på min lön.

Inga kommentarer: