Håller du med mig eller tycker du att jag har helt fel? Skriv gärna i kommentarerna vad du tycker om de ämnen som jag tar upp.

Här nedan kan du klicka på de ämnen som just du är intresserad av.

lördag 22 januari 2011

Gör egen dippsås fri från glutamat

Köpte igår chips och dip inför veckan fredagsmys, kollade för skojs skull vad dippen innehåller. Jag måste säga att jag blev inte så värst sugen efter att ha läst innehållsföärtäckningen, den innehåller bl.a maltodrextrin, modifierad poatisstärkelse, jästextrakt, smakförstärkare, natriumglutamat, aromer och paprikaextrakt. Detta skulle blandas med gräddfil. Jag såg även att den innehåller även vanliga kryddor. Jag hade nästan alla dessa kryddor hemma så jag provade att blanda dessa kryddor med gräddfil och det var den bästa dippsås som jag smakat. Mycket bättre än Esterellas dippsås. Vill du prova själv och slippa all skit så är receptet här. Tänk på att jag skriver i den ordning att den förstnämda är det mest av så minskar det i mängd för varje ingridiens.

Gräddfil, salt, lökpulver, paprikapulver, socker, vitlök, vitpeppar, kajenpeppar, gurkmeja, persilja. Vispa väl.

Lycka till!!!

Inga kommentarer: